Første mobbedag etter sommerferien

I dag har mange hatt sin første skoledag. Jeg tror de fleste har sett frem til å treffe vennene sine, og komme i gjenge igjen etter en lang ferie. Men ikke alle.

“Den sosiale rangordningen” har flyttet seg fra skolegården til mobiltelefonen. Barn helt ned i 10 – års alderen teller og sammenligner antall likes. Selv om det er 13 – års grense på de fleste sosiale medier, er det mange yngre som har fått det. Appen musical.ly har vært populær lenge, i praksis Facebook for barn, men med musikkvideotema. Mange har også Instagram og Snapchat. Respons på innleggene sine er en målbar skala på egen popularitet, og å la være å gi respons er en effektiv måte å få noen til å føle seg utestengt.

Mobbing på internett har en annen karakter enn fysisk mobbing. Det finnes en mengde muligheter til å være anonym, og man kan effektivt samarbeide om isolering og utfrysing av enkeltpersoner. Det finnes eksempler på bursdager som har blitt planlagt sabotert ved at hele, eller deler av klassen blir enige om å takke ja til invitasjon, men likevel utebli. Via ulike nettsteder kan man sende meldinger anonymt, eller man kan opprette “mobbetråder” i forum under pseudonym. Det er vanskeligere for voksne å oppdage denne formen for mobbing, og terskelen for å si fra kan være høy for barna. Det kan også være lettere å bli med på mobbingen, fordi flokkmentaliteten blir så sterk når alle kommuniserer åpent med hverandre, f.eks på Messenger.

Jeg har aldri blitt mobbet, men jeg husker en gang et av de siste årene på skolen, da alle pr. definisjon var voksne. Internett var en splitter ny greie, og vi hadde fått tilgang på pc’er med enkle redigeringsprogram. Jeg var på vei til forelesning, og i fellesarealet var det hengt opp et bilde av meg i A4 – format, manipulert slik at ansiktet mitt laget en stygg grimase. Det opplevdes som et slag i magen å se det, jeg følte meg ekstremt dum, og jeg skjønte ikke hva intensjonen var. Prøvde noen å være morsom, eller ekkel? Det viste seg at det var vennene mine som hadde hengt opp bildet, de kom like bak meg og spurte om jeg ikke syns det var fint. De lo, og jeg lo, lettet. Da jeg så nærmere etter hadde de skrevet “ikke bli sur” på arket, og det hele var helt uskyldig. Men hvordan det føltes med det samme jeg så det har jeg ikke glemt, og jeg klarer ikke forestille meg hvordan det må være å gå på skolen hver dag med en sånn følelse i magen. Å vite at et manipulert bilde av meg sirkulerte på mobiler over hele skolen, og alle lo av meg bak ryggen min. Dette, og verre ting, er realiteten for en mengde barn.

Jeg vil gjerne videreformidle et råd fra Kripos, som egentlig er myntet på å avdekke bildemisbruk og forsøk på å oppnå seksuell kontakt mellom voksne og barn. Rådet er imidlertid overførbart til andre situasjoner også, og det er enkelt: spør barna hvordan dagen deres har vært, også på sosiale medier. Hva skjer på Internett for tiden? Hvilke apper bruker de? Hva snakker de om? Kanskje har barnet ditt hatt en fin dag på sosiale medier, men vet om ting om andre barn, som voksne også burde vite.

Det er så utrolig viktig at det ikke oppstår en diger kløft mellom voksne og barn på dette området. Vi vet stort sett hva barna våre gjør, hvem de er sammen med, og hvor de oppholder seg i virkeligheten. Det kan ikke være sånn at vi ikke vet hva de gjør, hvem de er sammen med og hvor de oppholder seg på Internett. Ikke at vi skal overvåke barna, men vi må ha en dialog om hva som foregår, på samme måte som vi har ellers. Barn og unge kommuniserer på en helt annen måte enn før, og foreldregenerasjonen faller kanskje av lasset. Men det er vårt ansvar å holde oss oppdatert. Det er vårt ansvar at barna våre ikke foretar seg ting som setter dem selv, eller andre barn i fare, forlegenhet eller ubehageligheter.

Det er vårt ansvar at barna våre ikke mobber. 

Share on Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>