Opplev Rocky Mountains

I september dro jeg til USA for å møte min internasjonale venninne Julie. Julie og jeg traff hverandre i Tanzania for fire år siden, og har siden gjort morsomme ting ulike steder i verden. Denne gangen skulle vi kjøre fra Colorado til New Mexico. Når man er elendig på planlegging, er det greit å ha en strukturert reisepartner. Julie hadde heldigvis tatt seg av alt det praktiske, og vi hadde avtalt at hun skulle kjøre mesteparten av tiden *host*

Staten Colorado ligger høyere enn 1000 meter over havet. Utgangspunktet for vår roadtrip ligger på hele 2500 moh. og heter ironisk nok Nederland. Det første døgnet vil de fleste som kommer fra havnivå merke høyden, særlig om man har 30 timers reise i kroppen og jetlag. Den første dagen utforsket vi derfor nasjonalparkområdene i nærheten, for å akklimatisere meg litt.

Colorado er et av stedene der høsten kommer med sprakende farger. Å se aspetrærne bli gule, orange og røde er en attraksjon i seg selv.

Trail Ridge Road er den amerikanske highwayen som krysser Rocky Mountains mellom øst og vest. Veien når sitt høyeste punkt på 3.700 moh, og utsikten til de ville fjellområdene er fantastisk. Arapahoe og Ute indianere bodde i disse områdene, og vandret mellom hjemmene i øst til jaktområdene i vest.

Den tynne streken midt på fjellet er veien. Den slynger seg milevis langs fjellsidene. Av selvforklarende årsaker er den vinterstengt.

Det er et turistsenter nesten på det høyeste punktet. Det blåste iskald vind, så vi tilbrakte mest tid i souvenirbutikken.
Rocky Mountains. Herre, jeg elsket disse fjellene!

På ettermiddagen gikk vi en tur litt lavere i terrenget, til Emerald Lake inne i Rocky Mountains nasjonalpark. Vi startet ved Bear Lake, et populært utgangspunkt for en rekke korte og lengre turer. Området er patruljert av rangere, og de lavere stiene er fint opparbeidet med stein. Det er både bjørn og fjelløver (puma) i området, så teltliv og vandring utenfor stiene krever spesiell varsomhet. Vi holdt oss til stien og så ikke annet enn ekorn og fugleliv.

Nymph Lake, det nederste av de tre vannene på stien.

Dream Lake, litt høyere oppe. Det er populært å fiske ørret her.

Og man forstår jo hvorfor. Man kan nesten ta dem med hendene.

Den øverste innsjøen, Emerald Lake, ligger på omtrent 3000 moh. Det er bare et lite vann, men omgivelsene er slående. Solen gikk akkurat ned da vi kom.

Dyrelivet i Rocky Mountains er rikt. Vi så utallige hjortedyr, en bråte haukefugler, i tillegg til gnagere som ekorn og marmot, en type murmeldyr som lever i fjellheimen her.

På vei tilbake stoppet vi ved det staselige Stanley Hotel, hvor de spilte inn “The Shining”. Vi tok en drink i baren og så oss litt rundt i de historiske omgivelsene – som omfatter langt mer enn skrekkfilminnspilling. Stanley drives som et vanlig hotell, har spaavdeling og guidede turer i området. The Stanley Hedge Maze, hekklabirynten er åpen for alle å besøke.

Vil du reise hit?
Reis: Fly til Denver, Colorado. Jeg fløy KLM direkte fra Ålesund, og betalte 5000 NOK for tur/ retur billett. Et kupp, bestill tidlig!

Transport: Fra Denver går det busser i alle retninger, men du kan også leie bi, eller ta tog. Jeg vil anbefale egen bil for maks fleksibilitet. Det er relativt uproblematisk å kjøre, selv om de største hovedveiene er sterkt trafikkerte.

Bo: AirBnB er populært og har en rekke tilbydere i områdene omkring nasjonalparken, om du vil spare penger på boutgifter.

Aktiviteter: Colorado er fullt av muligheter hele året. Om vinteren kommer det tusenvis av mennesker for å stå på ski i de enorme anleggene. Sommer og høst er det gode fiskemuligheter, og fantastiske turopplevelser i nasjonalparken. Det er også mulig å gå på storviltjakt her. Du må naturligvis innhente de nødvendige tillatelser for alt du foretar deg, ettersom hele området er statlig beskyttet. Denver by byr på store shoppingmuligheter og storbyliv, hvis fjell og sånt ikke er helt din greie!

Kuriøse fakta: Colorado legaliserte marihuana allerede i 1975, og i dag er det fullstendig lovlig å dyrke inntil 6 hasjplanter hjemme i sin egen stue. Det gjør staten fristende for alle typer frie sjeler, skiboms, gamle hippier og kunstnersjeler – litt samme type folk som reiser til Amsterdam med samme mål for øyet. Ikke at det er noe problem – men det kan være grunnen til at de ser litt ekstra lenge på deg i immigrasjon når du kommer fra Europa.